26 maart 2006

Leerjongen

Zie ik er dan zo onnozel uit, vroeg ik mij af. Ik was onderweg naar de Albert Heijn toen op de hoek van de Uithoornstraat en de Vechtstraat, bepaald geen doorgaande verkeersroute, een man vanuit een VW Golf een wuivend gebaar naar mij maakte. Het zag ernaar uit dat hij de weg kwijt was of anderszins dringend behoefte had aan informatie, zodat ik mij, mensenvriend die ik ben, aan zijn raampje vervoegde. Toen de man mij vroeg of ik Italiaans sprak en ik daarop bevestigend antwoordde, werd hij zo overvallen door emoties dat hij mij, zo wij niet door een autoportier van elkaar gescheiden waren, huilend in de armen zou zijn gevallen. Wat een geweldig toeval, hij was namelijk vertegenwoordiger van een Italiaans firma die robe verkocht, you know, textile. Nu wilde het geval dat hij net bij het Confectiecentrum vandaan kwam, dat overigens aan een geheel andere kant van de stad ligt, waar hij een heel goede deal had afgesloten, capisci? Ja, dat begreep ik. Zijn verhaal doorspekte hij met complimentjes over mijn Italiaans, dat ik nauwelijks hoefde te spreken, omdat hij zelf voortdurend aan het woord was. Maar goed, omdat hij zo'n geweldige deal had afgesloten, had zijn baas hem beloond met 8 (acht) leren jassen. Stuk voor stuk van geweldige kwaliteit. Een prachtige bonus van zijn baas. Maar helaas, hij had er weinig aan, want hij moest over een paar uur alweer terug naar Italië en met al die uitvoerrechten en invoerrechten die hij moest betalen, je weet zelf wel hoe hoog die zijn in Nederland, zou het hem alleen maar geld gaan kosten. Langzaam begon ik te vermoeden in welke richting dit gesprek zich zou gaan ontwikkelen. En inderdaad... Hij zou een dief van zijn eigen portemonnee zijn als hij die jassen mee zou nemen. Daarom had hij een voorstel voor me. Als ik nu één jas kocht, kreeg ik de andere zeven er gratis bij. Toe maar! Ik wilde hard gaan lachen, maar begreep dat achter de vriendelijke glimlach van deze voorkomende jongeman, waarschijnlijk een keiharde crimineel schuilging die niet voor geweld zou terugdeinzen als hij het idee had dat hij niet serieus werd genomen. Dus ik kwam niet verder dan een schutterig gemompeld mi dispiace... Nauwelijks had ik deze woorden uitgesproken of hij trapte op het gaspedaal en verdween met gierende banden op zoek naar een volgend slachtoffer.

3 opmerkingen:

Dromer zei

Ik zie het helemaal voor me.

Het Dagboek van tante Hettie zei

Hans heeft zich eens door een Hagenaar in een BMW een nepdvd laten aansmeren. De man reed door de straat toen Hans zijn stoep aan het vegen was. Het was een videorecorder met een stickertje waarop stond dvd. Had die kerel er zelf opgeplakt. Ik zei: hoe kan je nou zo naief zijn.

Dromer zei

Hij had het via EBay moeten doen begrijp ik nu. In Nwe Revu van deze week allemaal succesverhalen van mensen die daar begonnen zijn. Één begon met pennen die hij kocht voor 3 gulden en via internet voor 300 gulden verkocht! Waarom ben ik niet zo.